MACHTSMISBRUIK

07-02-2022


Het is 1987.


Ik ben een vroege leerling en met 17 jaar ben ik klaar met de HAVO en heb mijn Schoevers diploma in mijn zak. Vol goede moed ga ik solliciteren als secretaresse. Maar dat valt vies tegen. De werkgelegenheid is in 1987 niet best en het is moeilijk om aan een baan te komen, zeker als 17 jarige zonder ervaring. Uiteindelijk kan ik via het toenmalige arbeidsbureau als secretaresse gaan werken in Etten-Leur.

Dolgelukkig ben ik met mijn eerste baan.

Bij werken hoorden ook personeelsfeestjes (ja die bestonden toen nog...). Mijn eerste personeelsfeestje bij dit bedrijf was bij de bowlingbaan in Breda. We gingen steengrillen en daarna bowlen, ik zal het nooit vergeten............ Bij het bedrijf waar ik werkte hadden de vertegenwoordigers een aparte status. Deze (vaak wat oudere) mannen brachten "het grote geld" binnen. Daardoor hadden zij allerlei privileges binnen het bedrijf. Een grote auto van de zaak, een mobiele telefoon (dat was wat in die tijd), heel veel etentjes, een goed salaris en er gingen meer verhalen de ronde over de "privileges"" van deze heren. Dagelijkse opmerkingen van de heren zoals: "zo.......dat ziet er weer lekker uit vandaag" waren orde van de dag. Deze mannen hadden een bepaalde status en machtspositie binnen het bedrijf. Terug naar het personeelsfeestje. We gingen steengrillen en bowlen. Tijdens het steengrillen wist ik al niet wat me overkwam. De drank vloeide rijkelijk en er werd letterlijk met vlees over de tafel gegooid. Toen de drank al aardig in de man en vrouw zat gingen we bowlen. Eén van de vertegenwoordigers was een man van toen in de 50. Zijn naam was Ben, ik noem zijn achternaam niet vanwege privacy redenen, alhoewel deze beste (nou ja beste) man waarschijnlijk al lang een zandfabriek voor zichzelf begonnen is. Ben vond het blijkbaar nodig aan mijn billen te zitten wanneer ik aan de beurt was met bowlen. En daar bleef het niet bij. Let wel mensen, ik was 17 jaar en deze man 50!! Hij zat ongegeneerd aan mijn borsten, billen en kruis. En weet je wat het trieste was? Ik heb het aan diverse mensen daar verteld, zocht steun, iemand die voor mij opkwam omdat ik dat zelf niet durfde. En NIEMAND deed iets! Het was blijkbaar normaal (dacht ik). Ben had een machtspositie binnen het bedrijf en dit werd getolereerd!!

Ik werd letterlijk aangerand waar een heel bedrijf bij was!

Ik kwam huilend en overstuur thuis. Mijn toenmalige vriendje klapte uit zijn vel van woede en wilde hem iets aan gaan doen. Maar ik wilde het niet. Ik was zo blij met mijn baan en wilde die niet verliezen....... Een aantal jaar later heeft Ben tijdens een personeelsfeest ditzelfde "trucje" nogmaals uitgehaald bij een meisje wat net nieuw bij ons werkte. Ik heb daar toen wel samen met een collega op ingegrepen en daardoor erger voorkomen. Dus ook voor mensen die dit soort dingen ziet gebeuren. Ga niet aan de zijlijn staan, maar grijp in!!! Inmiddels denk ik persoonlijk dat "Ben de vertegenwoordiger" machtsmisbruik en een hele grote auto nodig had ter compensatie van een hele kleine plasser. Maar ik dacht serieus dat dit gedrag nu toch wel verleden tijd zou zijn. Dat zulke dingen in de jaren tachtig voorkwamen maar nu toch écht wel voorbij waren. Ik heb zelf een dochter van 17. Ik weet niet wat ik zo'n man aan zou doen wanneer hij op die manier aan mijn kind zit. Ik heb zelf ook een zoon. Ik geef hem mee dat hij altijd met RESPECT met meisjes om moet gaan. Ik doe een beroep op alle moeders: voedt uw zoon hierin op! En vrouwen, meiden weet dat dit soort gedrag niet oké is. Dat het niet aan jou ligt. Ik las dat volgens het CBS er jaarlijks 1,6 miljoen mensen slachtoffer (16 jaar en ouder) zijn van enige vorm van seksueel geweld. Dat is veel, ontzettend veel. Ik druk je op het hart, trek aan de bel wanneer je in zo'n situatie zit. Praat erover! Het is niet oké wanneer iemand denkt "macht" over jou te hebben!

Voor deze en andere daders heb ik ook nog een boodschap: schofterig gedrag is het!

En onder geen ENKELE voorwaarde goed te praten. #machtsmisbruik #SeksueleIntimidatie #seksueelgeweld #seksueelmisbruik #zelfliefde

Door: Danielle Jansen


CONTACT  FACEBOOK VIDEO YOUTUBEMIJN DONEERACTIE MIJN WEBSHOPMIJN BLOG



"Ik ben een boodschapper van Boven"


Waardeert U de inhoud van mijn blogs of artikelen?
Of heeft U een opmerking of vraag over een artikel of blog?

Stuur dan een e-mail naar: info@dieniekars.nl
 
Wilt U dit platform of mijn Missie graag financieel ondersteunen? Dat kan door een bedrag over te schrijven naar mijn bankrek.nr. DE53 4035 1060 0073 8838 03 t.n.v. D. Kars met als omschrijving: DONATIE.
 
Tip: Wees zelf de eye-opener voor Uw familie, vrienden, bekenden en omgeving door het dragen van een T-shirt met een boodschap.
Klik hier voor de webshop. Ook het delen van mijn blogs en/of artikelen is een mooie en goede vorm van supporting.

Mijn Telegram kanaal heet "HET GROTE ONTWAKEN" ► https://t.me/GesaraNederland
 
Alle info op dit platform mag vrij gedeeld worden met vermelding van de bron.

Alle rechten voorbehouden.

©2023 │ GO WITH THE FLOW ❤️  

Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin